Antiagening antioksidanteilla

Tällä oppitunnilla opit:

  • jotain viisaasta vanhenemisesta
  • antioksidanttien merkityksen vapaiden radikaalien nujertamisessa
  • mistä saat antioksidantteja
  • marjojen ylivoimaisista terveyshyödyistä

VANHENE VIISAASTI

Iho vanhenee päivä päivältä, sitä ei voi välttää. Ihon vanheneminen alkaa noin 25 vuoden iässä ja kiihtyy 50:nen ikävuoden jälkeen. Perimällä on suuri vaikutus vanhenemiseen. Liian aikaisin ei kuitenkaan tarvitse ottaa ryppyjä vastaan. Ihon hehkuun voi vaikuttaa niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Silmäsi räpyttelevät noin 20 0000 kertaa vuorokaudessa. Ohut silmänympärysiho saa ryppyjä helposti moisesta räpyttelystä eli se on täysin normaalia. Myönteinen elämänasenne saa osan rypyistä siliämään – ainakin katsojan silmissä. Iloiset kasvot ovat aina kauniit!

Kaikki vanhenevat väistämättä syntymästään lähtien. Jokainen on siten ikäihminen, aina jonkin ikäinen. Ikääntyminen on väistämätöntä, mutta omissa käsissäsi on se, miten vanhenet; se on kulttuurin, uskomusten ja elämäntapojen tuotos.
Ihminen kokee erilaisia ajanjaksoja matkallaan vauvasta vanhuuteen; iloja, suruja, suuria ja pieniä tunteita. Kauneuskäsitys muovautuu eletyn elämän ja eri elämänvaiheiden mukaisesti.
On hyvä olla tietoinen kehon muutoksista ja sen muuttuvista tarpeista. Vanheneminen ei ole heikkoutta tai sairaus, se on mahdollisuus kasvaa ja viisastua. Vanheneminen on taitolaji, josta  oppii vain elämällä aidosti aistit avoimena!

Länsimaisissa kulttuureissa vanheneminen on medikalisoitu eli lääketieteellistetty. Se nähdään sairautena, jota pitää lääkitä. Viisaampaa on kuitenkin keskittyä terveyden ylläpitämiseen, hyvinvoinnin lisäämiseen, luonnonmukaiseen kauneudenhoitoon ja sen tuottamaan mielihyvään. Terveys on kauneutta ja päinvastoin. Monissa muissa kulttuureissa  vanheneminen hyväksytään luonnollisena osana elämää ja sitä kunnioitetaan. Vaikka vanheneminen on väistämätöntä, koskaan ei ole liian myöhäistä tehdä viisaita, luonnonmukaisia valintoja terveen kauneutensa vuoksi. Muista, että sinä olet kaunein sinä. Luonnonmukainen kauneus rakentuu ensisijaisesti arjen valinnoista; siinä mitä ja miten syöt ja millaista kosmetiikkaa käytät.

“Kukaan ei vanhene pelkästään elämällä tietyn määrän vuosia.
Me vanhenemme hylkäämällä ihanteemme. Vuodet kenties uurtavat ryppyjä ihoon, mutta innosta luopuminen rypyttää sielumme.”
Samuel Ullman

Trendeilläkö ennenaikaista vanhenemista vastaan?

Ihon kunto kertoo ihmisen yleisestä terveydentilasta. Elämäntapasi heijastuvat ihostasi, hiuksistasi ja olomuodostasi. Runsas auringonotto, tupakointi, runsas alkoholi, sokeri ja tärkkelys sekä liikkumattomuus rypistävät, turvottavat ja latistavat olemuksesi. Liika laihuuskin vanhentaa eli kohtuus painonkin suhteen on parasta kauneudelle.
Säännöllinen ihohoito kannattaa. Ihon ravitseminen luonnonkosmetiikalla auttaa ihoa kestämään sään ja ympäristön saasteiden vaikutuksia. Puhdistaminen ja kuoriminen auttaa ihoa uusiutumaan ja ravinteita imeytymään. Rutiinit ovat ihonhoidon kulmakivi.

Ruokatrendit vaihtuvat vuosittain, samoin on kosmetiikassa. Koreabuumin jälkeen tuli Japani, sitten taas joku muu. Isojen kosmetiikkayritysten mainoslauseet lupaavat ihmeaineiden nuorentavan nuupahtaneimmatkin kasvot. Kaikkiin ylisanoihin ei kannata kuitenkaan langeta; mikään kosmetiikka ei yksin tee ihmeitä, jos ruokavalio ja muut elintavat ovat rempallaan. Stressaantunut keho ei hehku kalliillakaan seerumilla, jos solutasolla kehosi huutaa ravintoa. Kallis tuote menee hukkaan, jos keho ei ole valmis ottamaan sitä vastaan.

“Terveys ja kestävä hyvinvointi ei tule säntäilemällä trendien perässä.”

Oikotietä onneen eikä kauniiseen olemukseen ei ole. Luonnonmukainen kauneus on osiensa summa, joka lähtee solutasolta. Sinun sisältäsi. Kun kehosi on tasapainossa, myös iho ja hiukset hehkuvat. Luonnonmukaista kauneutta lisäävässä  ruokavaliossa ja kosmetiikassa on yhteistä se, että se pitää valita juuri sinun tarpeisiisi sopivaksi.
Trendit tulevat ja menevät niin ruoan kuin kosmetiikan saralla. Terveys ja kestävä hyvinvointi ei tule kuitenkaan säntäilemällä trendien perässä. Perusasiat eivät muutu; tasapainoinen ruokavalio ja itselle sopivat ihonhoitorutiinit, niitä ei korvaa mikään.

Vuonna 1901 suomalaisen naisen keski-ikä oli  47 vuotta, nyt 85 vuotta ja se kohoaa noin puolentoista vuoden vauhdilla vuosikymmentä kohti. Kun elinikäodote kasvaa, tulee yhä tärkeämmäksi se, miten vuotensa käyttää. Onko aivoissa riittävästi virtaa ja miltä kokonaisuus näyttää. Kun katsot peiliin seuraavan kerran, kysy itseltäsi; minkä ikäinen olen, sen sijaan, että miettisit kuinka vanha olet! Asenne ratkaisee monta pulmaa. Kysy samalla kertaa; pitäisikö minun tehdä arjessani jotain toisin? Mitä ja miten syön? Mitä kosmetiikkaa käytän? Saako kehoni riittävästi antioksidantteja?
Terveen ja kauniin ihon ylläpito alkaa suojaamalla sitä erilaisilta ulkoisilta rasitteilta jotka kiihdyttävät ikääntymisprosessia, kuten vapaat happiradikaalit, ilmansaaste ja stressi.

ANTIOKSIDANTIT JA VAPAAT RADIKAALIT

Olet varmasti kuullut antioksidanteista ja tiedät, että ne ovat terveydelle hyväksi. Samoin olet kuullut, että hapetusstressi ei ole keholle hyväksi. Mistä tässä oikein on kysymys? Entä mitä on solujen hapetusstressi? Kuinka antioksidantit estävät vanhenemismuutoksia? Mitä ovat endogeeniset ja eksogeeniset antioksidantit? Tiesitkö, että D-vitamiini ja kalaöljystä saatava E-EPA ovat monivaikutteisia ja vahvoja antioksidantteja?

Antioksidantit ja vapaat radikaalit ovat toistensa vastavaikuttajia. Kehossa niiden välillä tulee olla tasapaino. Kun tätä tasapainoa ei ole, kehossa vallitsee vapaiden radikaalien aiheuttama hapetusstressi ja matala-asteinen krooninen tulehdus. Tulehdus yhentää solujen telomeerejä, mikä puolestaan kiihdyttää vanhenemismuutoksia. Keskeinen syy tulehdukseen löytyy ruoasta, mitä syömme – tai mitä jätämme syömättä. Sokeri, puhdistetut hiilihudraatit ja liika omega-6-rasvahappojen ja liian vähäinen omega-3-rasvahappojen määrä ruokavaliossa, prosessoidut rasvat ja ruoat aiheuttavat hiljaista tulehdusta kehossa. Runsaasti herkkiä monityydyttämättömiä rasvahappoja sisältävien rasvojen kuumentaminen tuottaa haitallisia yhdisteitä, jotka aiheuttavat tulehdusreaktioita. Esimerkiksi auringonkukkaöljy ei kestä kuumennusta lainkaan. Mutta rasvoista enemmän Pieni ravinto-oppi osiossa.

Lepotilassa noin 2 % solujen ottamasta hapesta muuttuu vapaiksi radikaaleiksi. Lisäksi ulkoiset ja sisäiset tekijät lisäävät vapaitten radikaalien määrää.
Ulkoisia aiheuttajia ovat muun muassa:

  • radioaktiivinen säteily
  • auringon UV-säteet
  • raskasmetallit (rauta, lyijy, kadmium, elohopea)
  • typen oksidit (kaupunkisaaste)
  • tupakansavu (myös passiivisesti hengitettynä)
  • torjunta-aineet
  • alkoholi
  • monet synteettiset lääkkeet
  • krooninen stressi

Sisäisiä syitä ovat muun muassa:

  • kohonnut verensokeri, insuliinitresistenssi
  • erilaiset tulehdustilat
  • krooniset sairaudet
  • raskas fyysinen urheilu/työ

Telemeereillä ennenaikaista vanhenemista vastaan?

Telomeeri on kromosomien päässä oleva toistuva DNA-ketju, kromosomin vapaata päätä suojaava rakenne. Sitä on verrattu kengännauhojen päissä oleviin muovisuojiin, jotka estävät nauhoja rispaantumasta. Telomeeri on myös eräänlainen ikäkello, joka säätää solun elinikää ja kertoo biologisen ikäsi. Ihmisen biologinen ikä voi olla suurempi kuin kronologinen ikä, jolloin ihminen on ikäistään vanhempi. Telomeerien ennenaikainen lyheneminen vanhentaa ennen kaikkea verisuonistoa.
Telomeerien lyhenemistä kiihdyttävät monet seikat: liian vähäinen D-vitamiinin saanti, tupakointi, runsas alkoholin käyttö, huumeet, voimakas ja pitkäaikainen stressi, koholla oleva insuliini ja ylipaino. Solun jakautuessa kromosomi kuluu päästään siten, että telomeeri lyhenee ja lopulta se ei kykene enää jakautumaan vaan se kuolee. Vanheneminen ja telomeerien kuluminen liittyvät toisiinsa. Mitä nopeammin telomeerit lyhenevät, sitä vähemmän soluilla on tervettä elinaikaa jäljellä. Telomeerien lyheneminen vanhentaa ihoa ja aiheuttaa mm. sydän- ja verisuonitauteja sekä syöpää. Telomeerien pituus voidaan nykyään mitata valkosoluista. Mm. D-vitamiini ehkäisee telomeerien kulumista. Raskauden aikana nautittu D-vitamiinilisä pidentää syntyvän lapsen valkosolujen telomeerejä ja antaa siten eväät terveeseen ja pitkään elämään.

MITÄ OMENALLE TAPAHTUU, KUN SEN KUORII JA JÄTTÄÄ TYÖPÖYDÄLLE?

Omena tummuu. Jos hierot kuoritun omenan pinnalle C-vitamiinipitoista sitruunaa, niin tummuminen hidastuu. Näin antioksidantit toimivat myös kehossasi, ne hidastavat vanhenemisprosesseja.

Vapaat radikaalit ovat hyvin ärhäköitä molekyylejä, ne reagoivat heti synnyttyään lähimmän sopivan molekyylin kanssa. Käytännössä ilman antioksidanttisuojaa solujen rasvat härskiintyvät, radikaalit käyvät solukalvojen kimppuun pilkkoen niiden rasvahappoja. Radikaalit hajottavat solujen hiilihydraatteja ja proteiineja, nukleiinihappoja, entsyymejä sekä solujen mitokondrioita ja mikrosomeja. Ne ovat kaikki solun normaalille toiminnalle ja terveydelle välttämättömiä rakenteita. Soluista vauriot leviävät helposti koko kudokseen, esimerkiksi ihosoluista ihoon.
Radikaalit hapettavat solukalvojen rasvahappoja, jotka härskiintyvät ja rikkoontuvat. Silloin solukalvon läpäisevyys lisääntyy ja ärsyttäviä aineita pääse soluun sisälle. Antioksidantit ja EPA-rasvahappo kuitenkin hillitsevät tätä prosessia

ENDOGEENISET JA ENTROGEENISET ANTIOKSIDANTIT SUOJAAVAT

Ihmisen solut ja kudosnesteet on periaatteessa varustettu suojamekanismeilla vapaita radikaaleja vastaan. Puolustuskoneistoon kuuluu monia entsyymejä sekä vitamiineja, hivenaineita ja tiettyjä proteiineja ja eräitä rasvoja (mm. omega-3-rasvahapot, jota on kalaöljyssä ja skvaleeni, jota on oliiviöljyssä), jotka toimivat antioksidantteina ehkäisten liiallista hapetusta eli solujen härskiintymistä.

Antioksidantit tukevat kehon puolustusjärjestelmää (mm. edistävät myrkkyjen hajoamista maksassa), estävät tulehduksia ja siten ehkäisevät ja hoitavat sairauksia sekä hidastavat vanhenemisprosesseja kehossa.

Solunsisäiset eli endogeeeniset antioksidantit, joita keho itse valmistaa:

  • entsyymit
  • verenkierron valkuaisaineet

Solun ulkopuoliset eli eksogeeniset antioksidantit, joita saadaan ruoasta ja ravaintolisistä: 

  • A, E- ja C-vitamiinit
  • karotenoidit; beetakaroteeni, lykopeeni
  • sinkki, seleeni
  • magnesium
  • B-vitamiini: B3 tärkeä iholle
  • fenolit
  • EPA-rasvahapot; kala ja kalaöljy, saksanpähkinät
  • D-vitamiini

FENOLIT TIIVISTETTYNÄ:

Kaikista ruoka-aineista eniten fenoliyhdisteitä on marjoissa. Fenoleja on suurempia pitoisuuksia luonnonkasveissa kuin lannoitteilla kasvatetuissa. Elintarvikkeissa antioksidanttiteho on alhaisempi kuin tuoreena syötävässä ruoassa. Fenolit suurentavat veren antioksidanttipitoisuutta ja siten tekevät vapaita radikaaleja haitattomiksi.
Tavallisimmat ruoan fenolit ovat flavonoidit, tanniinit, lignaanit, stilbeenit ja fenolihapot. Monet flavonoideista ovat tehokkaampia antioksidantteja kuin C- ja E-vitamiinit ja beetakaroteeni. Niiden päävaikutukset ovat tulehdusten esto ja verisuonien vahvistaminen.
Antosyaanit ovat flavonoideja, joita on tutkittu eniten fenoleista. Ne antavat marjoihin ja kasviksiin voimakkaan sinistä, punaista ja violettia väriä; mustikka, mustamarja-aronia ja mustaherukka ovat parhaita lähteitä. Antosyaanit estävät tulehdusta, tehostavat maksan toimintaa, suojaavat syöpää synnyttävien aineiden vaikutuksia, parantavat aivojen toimintaa, suojaavat silmiä. Antosyaanit voivat laskea glukoositasoa hiilihydraattipitoisen aterian jälkeen eli ne tasoittavat verensokeripiikkejä.

 

HYVIÄ ANTIOKSIDANTTIEN LÄHTEITÄ:

  • C-vitamiini: marjat, hedelmät ja kasvikset
  • E-vitamiini: poikkeuksellisesti kestää hyvin kuumaa, mutta ei kylmää, vehnänalkiot ja -leseet, parsa- ja ruusukaali, rasvaiset kalat, kylmäpuristetut öljyt, mantelit, pähkinät, muna, äyriäiset
  • Seleeni: liha, sisäelimet, kala, äyriäiset, pähkinät, oluthiiva, seleenipitoisessa maassa kasvanut kokojyvävilja
  • Beetakaroteeni: porkkana, lehtikaali, melonit, pinaatti, aprikoosi, banaani, tomaatti, spiruliina
  • Sinkki: vehnäalkiot, pähkinät, kokojyvävehnä, pavut, auringonkukansiemenet, kurpitsansiemenet, vehnäleseet, punajuuri, porkkana, liha, muna
  • Flavonoidit : omena, sipuli, mustikka, parsakaali, pavut, tee, punaviini
  • EPA-rasvahapot: kalaöljykapselit, rasvaiset kalat, säilykesardiinit, pähkinät
  • D-vitamiini: kapselit, kala, maksa, maitotaloustuotteet, sienet (suppilovahvero paras suomalaisista sienistä, Portobello)
  • Kahvi: Nykyisten tutkimusten mukaan kahvissa on yli 2 000 ainetta, jotka vaikuttavat terveyteemme. Kahvissa on paljon antioksidantteja, joista klarogeenihappoa saadaan lähinnä kahvista. Happo vaikuttaa maksan toimintaan ja sitä kautta sokeriaineenvaihduntaan. Kun juo kupin aterian päälle, sokeri ei imeydy elimistöön yhtä tehokkaasti ja verensokeripitoisuus pysyy tasaisena.
    Kahvipapujen flavonoidit vapautuvat paahdettaessa ja toimivat antioksidantteina. Terveyden kannalta paahtoasteella ei ole juuri väliä. Vaalea on hieman terveellisempää, koska papuja ei ole paahdettu yhtä kauan, jolloin se sisältävät hieman enemmän antioksidantteja. 2-4 kuppia päivässä katsotaan olevan määrä, jolla on ennaltaehkäisevä vaikutus moniin sairauksiin kuten diabeteakseen. Kahvi suojaa myös Parkinsonin ja Alzheimerin taudeilta, korjaa muistihäiriöitä ja ehkäisee ihosyöpää ja maksasyöpää.

    Entä kahvin haitat? Kahvin kofeiinin sietokyky vaihtelee yksilöllisesti suuresti ja voi aiheuttaa sydämentykytyksiä tai huonovointisuutta – sietokyky on osittain geeneissä. Kofeiini lisää mahahapon eritystä ja voi siten aiheuttaa vatsaoireita. Herkkävatsainen ei siedä vaaleaksi paahdettua kahvia, tumma paahto on vatsaystävällisempi vaihtoehto.

MARJAT – todellista kauneusruokaa

Parasta antiage-hoitoa iholle on välttää puhdasta sokeria ja vaihtaa leipä, pasta ja riisi täysjyvävaihtoehtoihin ja monipuolisesti kasviksiin. Muista syödä marjoja päivittäin, sillä niiden sisältämät antioksidantit eivät juurikaan varastoidu eli niitä on saatava säännöllisesti ruoasta. Kotimaista mustikkaa saa edullisesti pakasteena, 1kg pussi maksaa alle 10€. Hinta/laatusuhde on erittäin hyvä. Marjojen tehoaineet ovat parhaimmillaan tuoreissa ja pakastetuissa, kuivatut marjajauheet eivät sisällä yhtä tehokkaasti antioksidantteja, mutta kivennäis- ja hivenaineita kyllä.

Marjat sisältävät vain vähän energiaa, mutta sitäkin enemmän tehokkaita vitamiineja, kivennäis -ja hivenaineita sekä runsaasti fenoleja; flavonoideja, tanniineja, lignaaneja, stilbeenjä ja fenolihappoja. Marjojen tehoaineilla on keskenään synerginen terveysvaikutus eli ne tehostavat toistensa vaikutuksia. Syö siis marjojakin monipuolisesti. Marjojen antioksidanttipitoisuus on paljon suurempi kuin hedelmissä ja vihanneksissa.

Marjojen antioksidanttipitoisuus suuremmasta pienempään.

  1. Mustikka
  2. Variksenmarja
  3. Mustaherukka
  4. Karhunvatukka
  5. Karpalo
  6. Puolukka
  7. Pensasmustikka
  8. Lakka
  9. Mansikka
  10. Punaherukka
  11. Karviainen

Mustikka

Mustikka on metsän ilmaista tehoruokaa, joka on jokaisen suomalaisen ulottuvilla. Mustikkaa ei korvaa mikään pilleri. Mustikassa on viitisen kertaa enemmän antioksidantteja kuin muuten ravintorikkaissa porkkanoissa, omenoissa, parsakaalissa ja kesäkurpitsassa. Sisältämiensä aineiden yhteisvaikutuksen vuoksi luonnon mustikka on maailman parhaita antioksidantteja, siinä on viisi kertaa enemmän antosyaaneja kuin pensasmustikassa.

Mustaherukka

Mustamarja-Aronia

Puolukka

Karpalo

Mansikka

Tyrni

Lakka

Punaviini ja tumma suklaa

Katekiinit ovat tehokkaita antioksidantteja, jotka estävät ympäristömyrkkyjen ja haitallisten mikrobien vaurioita kehossa. Katekiineja on erityisesti tummissa viinirypäleissä, punaviinissä, teessä ja tummassa suklaassa.

ANTIOKSIDANTIT KOSMETIIKASSA

??? Miten luonnonkosmetiikassa?? Anti-age-tuotteissa käytetyt raaka-aineet pitävät ihon nuorekkaana, mutta tiedätkö, mitkä aineet ovat tehokkaimpia ja mitä ne tarkalleen ottaen tekevät ihossa?
Nämä silottavat ikääntyvää ihoa tehokkaimmin.
1. Hyaluronihappo
Riittävä kosteutus on anti-age-ihonhoidon ydin. Kosteus täyttää ihoa ja pitää sen terveenä, mikä näkyy kimmoisuutena ja sileytenä. Hyaluronihappo on ylivoimainen kosteuttaja. Gramma sitä pystyy sitomaan itseensä jopa seitsemän litraa vettä. Hyaluronihappoa on kehon soluvälitiloissa ihossa, rustoissa, side- ja hermokudoksissa, limakalvoilla ja ihossa, muttei aina tarpeeksi. Parhaiten sitä saa iholle seerumeista.
Sisäisesti: Elimistö tuottaa hyaluronihappoa, mutta sitä saa myös monista eläinkunnan tuotteista.
Hyaluronihapon muotojen nimiä: Hyaluronic Acid, Sodium Hyaluronate
Kokeile: Konkreettisia tuotteita?

2. A-vitamiini
Kosmetiikassa käytetään yleisimmin A-vitamiinin alkoholimuotoa retinolia. Se stimuloi elastiinin ja kollageenin tuotantoa ja aktivoi solujen jakaantumista. Se uudistaa, vahvistaa, korjaa, kiinteyttää, kirkastaa ja tasoittaa ihon sävyä.
Retinoliin kannattaa totutella miedoilla tuotteilla tai retinolia lempeämmällä A-vitamiinin muodolla kuten retinyylipalmitaatilla. Retinoli herkistää ihon UV-säteille, joten käytä sitä yöllä, raskaana ollessa älä ollenkaan.
Sisäisesti: A-vitamiinia saa maksasta, munankeltuaisista, porkkanasta, paprikasta, lehtikaalista, pinaatista ja bataatista.
Kokeile:

3. C-vitamiini
Antioksidanttinen C-vitamiini eli askorbiinihappo on ihon superruokaa. Sitä tarvitaan esimerkiksi kollageenin muodostumiseen ja puolustajaksi vapaita radikaaleja vastaan. C-vitamiini tasapainottaa talin eritystä, estää ihon veltostumista sekä kirkastaa ja haalistaa maksaläiskiä ja arpia.
Sisäisesti: C-vitamiinia on erityisesti marjoissa.
Kokeile:

4. Probiootit
Probiootit ovat hyviä bakteereja, joita lisätään ihonhoitotuotteisiin tukemaan ihon yleiskuntoa ja vastustuskykyä.
Sisäisesti: Hapanmaitotuotteet ja hapatetut elintarvikkeet kuten hapankaali ja kimchi sekä maitohappobakteerikapselit

5. Solukasvutekijät
Vuonna 1986 EGF-solukasvutekijän löytäjät saivat lääketieteen Nobelin. Myöhemmin kosmetiikkateollisuus keksi löydöksen, nyt iholle hyödyllisiä solukasvutekijöitä tunnetaan yli 20. Tosin niiden hyödyntäminen on vielä vaiheessa. Nobelistien löytämä EGF-proteiini (Epidermal Growth Factor) on jo pullotettu. Se aktivoi kollageenin ja elastiinin tuotantoa sekä ihon uusiutumista.
Kokeile:

Muista myös nämä:
E-vitamiini on iholle tärkeä antioksidantti, joka suojelee solukalvoja ja silottaa ihoa.
Keramidit aktivoivat solujen uusiutumista ja vahvistavat ihon omaa suojaa.
Kasvien kantasolu-uutteet vaikuttavat suotuisasti kollageenin tuotantoon.
Kokeile:

 


YHTEENVETO:

TakaisinSisäiset ja ulkoiset kaunistajat > Luonnollinen ihonhoito

Vastaa