Liha on lisuke

Kaikki tietävät, että kasviksia pitäisi syödä ja paljon. Mutta miten se onnistuu? Pelkkää salaattia puputtamalla ei pitkälle pötki, eikä kaikkien vatsa siedä raakaravintoa.  Paras ja helpoin tapa lisätä kasvisten käyttöä on muuttaa asennetta. Ajattele uusiksi, mikä on pääruokaa ja mikä on lisuketta. Kun kasviksista tulee ruoanvalmistuksessa pääasia, niin kasvisten käyttö lisääntyy oikeasti syömisessä. Muuta siis käsitystäsi ruoasta. Kasvikset ovat pääruokaa, liha lisuke.img_1943

Kolmeneljäsosaa kauppakassista, kattilasta ja lautasesta tulisi olla kasvisperäistä. Viisas syöjä aloittaa ostoskierroksen kasviksista, siitä mikä on vuodenajalle tyypillisintä. Ostoslistassa pitäisi lukeakin, että osta sitä mikä on parhaimmillaan tähän vuodenaikaan. Kaikkiin vanhoihin ruokaohjeisiin voi lisätä puolet kasviksia lihan määrää vähentäen. Otetaan vaikkapa makaronilaatikko. Paistetaankin jauhelihaa vain 250 g, mutta lisätään vähintään saman verran kasviksia sekaan, muuten tehdään kuten reseptissä lukee. Jauhelihakastike samoin. Vähitellen kun kypsien kasvisten määrä lisääntyy tutuissa ruoissa, olo kevenee ja ennen kaikkea ruoka tulee maukkaammaksi. Syntyy maukas riippuvuus.

Kasvisproteiinituotteiden tuotekehitys on nyt huimaa.  Lihan syöntiä on todella helppo vähentää mausta ja suutuntumasta tinkimättä. Kasvisruokaa voi nykyisin valmistaa niin monin eri tavoin ja eri raaka-aineista, että liharuoat alkavat tuntua vähän tylsiltä. Hyvää ruokaa saa esimerkiksi Quornista, Nyhtökaurasta, Oumphista, Härkiksetä ja Härkäpapurouheesta. Ja lisää vaihtoehtoja on varmasti tulossa.

Kasvispainotteinen ruokavalio, jossa vähennetään lihan syöntiä on monelle riittävä juttu.  Jos haluaa käyttää hienoa termiä ilmiöstä, niin silloin henkilö harrastaa fleksitarismia. Minä kutsun viisaaksi syömiseksi sitä, kun ruokavalio on joustava ja omiin tarpeisiin koostettu. Jos punainen liha maistuu, ei siitä tarvitse kokonaan luopua. Vähentäminen riittää positiivisten terveysvaikutuksien saamiseksi. Kaikista ei tarvitse tulla raakaravintoa syöviä vegaaneja. Vegaaniuden ja nakkikioskityylisen äijämättöruoan  nauttimisen välimaastossa on paljon eri vaihtoehtoja. Hyvinvointia lisäävä ruokavalio on sellainen, joka sopii omaan elämään ja siitä tulee hyvä ja nautinnollinen olo.  Jos oma elämä runnotaan väkisin johonkin ruokaismiin, siitä seuraa stressiä ja huono-olo.  Syöminen ja syyllisyys eivät sovi samaan pöytään. Kohtuus mahdollistaa nautinnon lihan syömisessäkin.

On ruokavalio sitten koottu liha- kala- tai kasvisproteiinin ympärille, niin kaikkiin sopii yhdistävänä tekijänä kasvikset. Jo ihan maun vuoksi.