KÄYTÄ OLIIVIÖLJYÄ

Rasvasotaa ja ruokakamppailuja on käyty Suomessa vuosikymmeniä. Itse kaipaan ravitsemuskeskusteluihin taistelun sijaan yhä enemmän rehellisyyttä, rauhallisuutta ja suvaitsevaisuutta. Ruokarauhaa. Syöminen on suurimpia nautintoja ihmisen elämässä.

Oliiviöljy on ollut Suomessa aina altavastaajan asemassa rasvakeskusteluissa. Se on ymmärrettävää maatalouspoliittisesti ja lähiruoan puolesta puhuvien vinkkelistä katsottuna, sillä meillähän ei oliivipuu kasva. Terveysväittämien suhteen mennäänkin sitten usein väärille raiteille. Rehellisesti terveydestä ja hyvinvoinnista puhuttaessa oliiviöljyä ei voi sivuuttaa vääristelemällä sen terveysvaikutuksia ja käyttöominaisuuksia, kuten usein mediassa tehdään. Kreetalaisen ruokavalion terveysvaikutukset tiedetään käytännössä ja tutkimusten valossa yhdeksi maailman parhaimmista. Ruokavalion keskeisin elementti on oliiviöljy kasviksiin yhdistettynä ja pääasiallisin ruoanvalmistusmenetelmä on ollut paistaminen runsaassa, kuumassa oliiviöljyssä. Jos väitteet siitä, että oliiviöljy ei kestä korkeita lämpötiloja ruoanvalmistuksessa pitäisi paikkansa, kreetalaisten terveys pitäisi olla katastrofaalisen huono ja näinhän ei ole.

TARVITAAN ASENNEMUUTOSTA

Syöminen on henkilökohtainen ja yksilöllinen asia. Valintakriteerit ruoka-aineiden valinnassa ovat nykyisin yhä enemmän eettisiä, moraalisia, terveydellisiä ja jopa vakaumuksellisia. Ruoka on Suomessa kallista ja siksi kannattakin miettiä mitä ja miksi syö. Viisaassa syömisessä vähän on enemmän eli kehotankin laittamaan laatua lautaselle ja jättämään valmisruoat vähemmälle, välipalanapostelut samoin. Vaikka laadukas ruoka maksaa ostohetkellä vähän enemmän, tulee se pitkällä aikavälillä halvemmaksi. Ruokahävikin minimoiminen säästää selvää rahaa, samoin ilmaiset metsän antimet kannattaa ottaa hyötykäyttöön. Rasvakeskusteluissa unohdetaan usein, että silläkin on merkitystä mitä paistaa. Yhä edelleen suomalaisten suuri ongelma syömisessä on liian vähäinen kasvisten ja liiallinen punaisen lihan syöminen. Kun ruokavalio kootaan viisaasti, ovat kasvikset pääruokaa ja liha lisuke. Lihan laadulla on myös suuri merkitys. Se mitä eläin syö, näkyy sen lihassa. Riistan ja luomulihan rasva on laadukasta, sillä se on luonnollista. Yhdellä laadukkaalla oliiviöljyllä pärjää kaikessa ruoanvalmistuksessa ja samalla terveys kohenee huomaamatta ja maukkaasti. Aivan kuin laittaisi rahaa pankkiin, kun syö kohtuudella laadukasta. Syömiseen tarvitaan asennemuutosta.

NUORUUSSEERUMI

Meillä Suomessa väitetään aika ajoin, että oliiviöljyä ei saa kuumentaa. Maissa joissa oliiviöljyä on aina käytetty runsaasti niin kuumennettuna kuin kylmänäkin, ei terveys- tai käyttöongelmia ole ilmentynyt. Päinvastoin. Oliiviöljyn terveyshyödyt ovat kiistattomat ja niitä on tutkittu paljon. Terveysvaikutukset liittyvät hyviin rasvahappoihin, mutta myös oliiviöljyn antioksidantteihin. Ne jäävät usein vaille huomiota, kun rasvojen paremmuudesta kiistellään. Oliiviöljyssä on runsaasti antioksidanteista eteninkin polyfenoleja joita muissa kasvisöljyissä ei ole. Polyfenolit kestävät erittäin hyvin kuumennusta. Antioksidantit vaikuttavat oliiviöljyn aromiin, käyttöturvallisuuteen ja terveellisyyteen. Vastapuristettu kreetalainen laatuöljy on antioksidanttien ansiosta kauniin vihreää, väri muuttuu kullankeltaiseksi säilytyksen aikana. Maaperä ja oliivilajike vaikuttavat öljyn laatuun, väriin ja makuun. Antioksidantit suojaavat öljyä ja siinä samalla käyttäjää härskiintymiseltä. Ylipäätään kaikki antioksidantit vaimentavat vapaiden radikaalien hyökkäyksiä solutasolla eli hidastavat ikääntymisen haitallisia vaikutuksia. Kasvikset ja Extra neitsytoliivöljy ovat yhdessä tehokas nuoruusseerumi!

LÄMMÖNSIETOKYKY

Ehkä suurin väärinymmärrys oliiviöljyn käyttöön liittyen on sen lämmönsietokyky. Käytännön ruoanvalmistuksessa oliiviöljy kestää hyvin kuumennusta, sillä se sisältää runsaasti kertatyydyttömättömiä rasvahappoja eli omega-9:ää ja antioksidantteja. Öljyn lämmönsietokyky on huikea jopa 210 astetta, silloin öljy saavuttaa ns. savuamispisteensä ja se muuttuu karsinogeeneja tuottavaksi. Voi savuaa jo aiemmin 180 asteessa ja rypsiöljy ei oikeastaan kestä pannua lainkaan. Kun paistaa ruokaa, niin se kannattaa tehdä kuumassa, sillä silloin tuote ei ime itseensä liikaa rasvaa, vaan säilyttää mehevyytensä. Öljyssä voi toki kypsentää matalallakin lämmöllä mehevästi vaikkapa kalaa Confit-menetelmällä. Silloin kala haudutetaan öljyn hellässä huomassa vain 75 asteisessa uunissa kunnes lihalämpömittari näyttää 38 astetta.

KEITTOTAIDON KÄTKETTY SIELU

Yleinen ennakkoluuloja aiheuttava asia oliiviöljyyn liittyen on sen maku. Monella on karvas kokemus oliiviöljyn kitkerästä mausta ja hajusta. Valitettavasti silloin on saanut huonolaatuista ja todennäköisesti vanhaa öljyä suuhunsa. Hyvän oliiviöljyn makua ja aromikasta tuoksua voi kuvailla sanoin kirpeän ruohomainen tai hedelmäinen oliiviöljystä riippuen. Oliiviöljyjä voi maistella ja arvioida kuten viinejä. Oliiviöljyn makumaailma on runsas ja siihen liittyy sama asia kuin muuhunkin syömiseen. Makuaisti kehittyy maistelemalla. Yhtälailla se tylsistyy, jos sitä ei haasta. Pitkälle jalostettu ruoka latistaa makuaistit ja aiheuttaa vääränlaista makuriippuvuutta. Oliiviöljy tuo ruokaan sielukkuutta ja herättää maut henkiin. Kasvisten maku on parhaimmillaan öljyssä kuullotettuna. Keittoihinkin kasvikset ja mausteet kannattaa ensin kuullottaa öljyssä, maku korostuu ja hyvää tulee. Hyvä öljyloraus kypsään ruokaan vielä viimeistelee maun ja nautinnon.

Laadukas oliiviöljy sopii salaattiin, marinadiin, maustamiseen, paistamiseen, leivontaan eli kaikkeen mihin ruoanlaitossa rasvaa tarvitsee. Poikkeuksena leivonta, siihen tarvitaan joskus voita. Voin voi toki korvata oliiviöljyllä leivonnassa, jossa tarvitaan sulatettua rasvaa. Peruspullataikinakin onnistu, jos vaihtaa voin öljyyn. Voin korvaa noin 1,5 dl oliiviöljyä puolen litran pullataikinassa. Suolaa pieni ripaus lisää, sillä öljyhän on suolatonta. Korvapuustit onnistuvat myös hyvin, kun voitelee voin sijaan pullataikinalevyn öljyllä. Oliiviöljy lisää taikinan sitkoa, tuotteen säilyvyyttä ja pitää pullan mehevänä pitkään. Tee testi. Leivo pulla oliiviöljyyn äläkä kerro syöjille, että olet korvannut voin öljyllä. Kysy miltä maistui? Kukaan ei todennäköisesti usko, että pullasi on tehty öljyyn, kun maku on niin hyvä!

 MITÄ OLIIVIÖLJYÄ?

Jos olet vakuuttunut oliiviöljyn käytön hyödyistä, seuraavana todennäköisesti nousee mieleesi kysymys; minkälaista oliiviöljyä sitten pitäisi ostaa? Öljyhyllyn edessä voi mennä hiljaiseksi. On edullista, kallista ja siltä väliltä. Lisäksi voi nousta mieleen lehtiotsikkoja rasvojen väärinkäytön vaaroista. Vedä rauhassa henkeä ja rauhoitu. Valintaa helpottaa pari asiaa. Halvalla ei saa hyvää, sehän tiedetään. Nyrkkisääntönä voi pitää, että 0,5 l pullon laadukasta oliiviöljyä saa noin kymmenellä eurolla. Hinta ei yksin ole kuitenkaan laadun tae. Halvat, värittömiksi suodatetut ja jalostetut öljyt ovat lähinnä lamppuöljyä ja eivät siis sovellu syötäväksi. Öljy ei saa olla muovipullossa, tumma lasipullo on öljylle paras säilytyspaikka. Muovipullosta saattaa liueta haitallisia yhdisteitä öljyyn. Oliiviöljy säilyy huoneenlämmössä, sitä ei tarvitse laittaa jääkaappiin.

Kun valitset oliiviöljyä, niin ota selvää tuotteen alkuperästä. Parasta on, jos oliiviöljy ja sen tuotanto on jäljitettävissä puusta pulloon eli toiminta on läpinäkyvää. Luomutuotanto, kierrätys ja ympäristön huomioiminen tuotannossa ovat myös tärkeitä valintakriteereitä. Jos haluat olla täysin varma, että valitsemasi öljy on todella laadukas ja lämmönkestävä paistamisessa ja ruoanlaitossa, niin sen happopitoisuus ja muut haitta-arvot pitää olla lähellä nollaa, silloin öljyn kuumentaminen on turvallista jopa +200 asteeseen saakka. Itse käytän kreetalaista Terra Creta –  Extra neitsytoliiviöljyä, sillä siinä edellä mainitsemani kriteerit täyttyvät. Voin keskittyä itse ruoanlaittoon ja ruoasta nauttimiseen.  

Käytä laadukasta oliiviöljyä, niin pärjäät keittiössäsi yhden öljypullon taktiikalla.yli-3000-vuotta-vanha-oliivipuu-kolymvarissa